lördag 5 september 2009

Omtyckt design


Vi har väl alla våra favoriter när det gäller design. Man kan väl kalla det favoriter när man märker att det börjar finnas rätt många av samma märke. Så är det för mig när det gäller Cult Design. Första gången jag såg dessa kubiska föremål var på Mias Lustgård i Umeå. Sedan har Handrike och Cosy Living försett mig och vänner jag har köpt dylika gåvor till.

Idag blev jag ägare till dessa två, för min tandborste och tvål i mammas tvätthörna. :o) Vilken lyx med svensk text... and I'm worth it!

Där finns också en värmeljusstake med citat på två sidor: Det är aldrig för sent att få minnen för livet och Drömmar är till för att förverkligas. Jag tycker om att tända ljus i toaletten.

Svängde ihop en smuldegspaj på spelt med fyllning av broccoli, purjolök, körsbärstomater, champinjoner och ost, kryddad med timjan, basilika, oregano och flingsalt. Jättegott recept ur senaste Hälsa. Mums, sa även mannen och sonen som är tillfälligt hemma.

Här är ännu en värmeljuslykta från Cult Design med citat på två sidor: Live in the moment and make it so beautiful that it will be worth remembering! och To forgive is human to foreget is divine.

En annan designfavorit (förutom Pentik, Äpple som jag berättade om i förra inlägget) är vår kompletta servis för tolv personer, Birka (Gustavsberg/Arabia) som är lika gammal som vårt äktenskap... Sven Lindberg har designat den och vår bröllopsgåva skulle komma senare i paket från Sverige. På vårt bröllop fick vi dock veta att Birka hade vunnit första pris på världsutställningen i Paris. Men vi gillade den inte när vi såg servisen första gången på vår smekmånad i en affär i Chicago. Efter att ha blivit ägare till alla dessa otaliga porslinsdelar har vi förstått att uppskatta denna servis.

Många av mina veckoslut framöver är inbokade med annat, så nu njuter jag maximalt av hemmet och lugnet. Hoppas att även du har en skön helg!

4 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder du visar, och pajen ser jättegod ut !

    SvaraRadera
  2. Jodå, den omtyckta serien blev nog en riktig
    storsäljare när den kom... :O)
    Fortsatt trevlig helg! V.

    SvaraRadera
  3. Nämen! Det visste jag inte om Birka-servisen som vi också har mer än ett dussin av + olika serveringsfat! Jag hann köpa på mig några "reservdelar" innan de tog slut i butikerna :)

    Själv har jag sällan framme mina Cult-grejer mera... får dom inte att passa nånstans :P

    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Vill bara skicka en liten hälsning från Luleå. Jag njuter också av helgen och får familjen hit på middag ikväll ( förutom yngsta ). Ha en skön vecka och fortsätt att fånga dagen :)

    Kram
    Leena

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.