lördag 19 december 2009

Förberedelser

Idag när jag hade tänkt städa dagen lång och julsnön dalade ner, tog jag mannen med på en tur till Huset på landet. Där trivdes jag otroligt bra och fyllde en hel kasse och innehållet får avslöjas med tiden. Till min stora samling av Carl Larsson (som alla har köpts från rara N tidigare) kom ett par till, bl.a. denna dam som jag identifierar mig själv med, nu när jag förbereder inför sönernas incheckning på Hotel Mama. Den vita hinken köptes också på nämnda ställe och den vackra julstjärnan fick jag av eleverna Så fin!
Litet spotlight på och man kan tydligare se hur glad man kan bli över förberedelserna inför julen. Den här dikten fick jag för två jular sedan på ett julkort av dottern till Livet på Vestergård:
Det bästa med julen som jag vet,
det är inte julmat och alla paket.
Det är när i fönstret vi har hyacinter,
en julstjärna uppe, och ute är vinter.

Det bästa med julen som jag vet,
det är inte julmat och alla paket.
Det är när man stökar och pyntar i husen.
Och julkvällen, när vi har tänt alla ljusen.

Det bästa med julen varje år,
det är inte godis och det som man får.
Det är att på julen man verkligen känner:
man vill va' tillsammans och trivas som vänner.

♥  

Önskar er alla en skön fjärde advent!

19 kommentarer:

  1. Åh, vad vackert!
    Och vilken fin dikt!

    Ha en skön kväll!
    Vi ska ha vänner på glöggkväll!

    SvaraRadera
  2. Hej Ann-Lis,Jenny här:) Robin tipsade om din blogg och jag tycker den är jättefin! Ser att du köper massor av de produkter som Blossom säljer så det är nästan som att komma in i butiken då jag ser på dina bilder:) Häromdagen gjorde jag faktiskt ett paket åt just "huset på landet" eftersom de är en av blossoms grossistkunder och de får alla en liten julhälsning:) Själv har jag bara 3 dagar kvar i den ljuvliga butiken så är mitt halvår slut. Ha en bra jul!

    SvaraRadera
  3. Jenny, va' glad jag blir att du gillar "mammas" blogg. Du kan vara säker på att jag är stamkund på Blossom m.fl. Ha nu en fin jul och så är du välkommen att hälsa på Lyckoslanten live eller här! ♥

    SvaraRadera
  4. Vilken fin fröken du köpt! Jag hade hoppats på en tur till huset på landet jag också, men det ser dåligt ut. I dag har jag med nöje städat skåp, bakat och stått i!
    Se där kom dikten också :)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Hej
    Så mysigt att dina stiliga söner kommer hem. Då blir det en mysig jul! Ska bli kul att se vad du fyndat. Har också fyndat idag.
    Kram
    /Sara

    SvaraRadera
  6. Vilken söt fröken!
    Jag fick också med mig en del fina saker därifrån, utan problem hade det fått vara fler ;)

    Vilken härlig dikt!! Har hon skrivit den själv eller citerat?

    Önskar dig/er en härlig adventshelg och ledighet!

    SvaraRadera
  7. Hejhej.. så fin dikt.. den var så sann så.
    JÄttefin Carl Larsson dam.. jag älskar såna figurer..
    Önskar dej en fin 4.e advent.. kram på dej. Helén.

    SvaraRadera
  8. vilken härlig dikt!
    ett besök hos huset på landet låter som något man borde unna sig. jag har planerat ett besök i över ett år, men inte kommit mig för än...
    roligt att hotel mama har öppet under julhelgen. jag tror inte du har något emot att agera hotellpersonal en tid ;)
    ha det riktigt gott! kram

    SvaraRadera
  9. Ibland när jag är pigg så ger jag mig ut i cyberrymden och tittar på alla fina och trevliga bloggar som finns, som din exempelvis, ja min blogg har inte så mycket att erbjuda då det gäller inredning och design, men kanske kan jag komma med några trevliga boktips, ifrom av pocketböcker, inte dyra att ge men mycket trevliga att få?
    Vill passa på att säga vilka fina bilder du visar önskar samtidigt God Jul och Gott Nytt År!
    Kram från en som kallar sig för Pockethexan!

    SvaraRadera
  10. Vilken fin header du gjort, och så fin julflicka. Jag tror jag har någon liknande, dom är väl norska...Jättesöt var hon med bakkaveln. Och så fin dikt hon skrev dottern på Vestergård.
    Önskar dig en fin 4:e advent
    Goa kramen
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  11. Hej.

    jag vill bara önska dig en underbar JUL.

    Kram från mig.
    Linda

    SvaraRadera
  12. Vilken fin dikt, precis så det känns. :-) Önskar dig en fin dag och tack för goa kommentarer hos mig. Kram

    SvaraRadera
  13. Hotel Mama, va!? Hihi, du är ju för rolig!

    Den där dikten tyckte jag var så vacker. Fint att du delade med dig av den.

    Kramar från Camilla

    SvaraRadera
  14. Ta det lite lugnt också! Dikten är så fin och jag har sjungit den med skolbarnen för några år sen.
    Kram annika

    SvaraRadera
  15. Hej Ann-Lis!
    TAck snälla för att du kom med dina önskningar! Jag önskar dig detsamma - still och härlig Jul samt Gott Nytt År!
    kramar från snöiga Söderköping, Olg@

    SvaraRadera
  16. Åhh..så stämningsfullt hos dig och en vacker dikt som beskriver det viktigaste i julfirandet.
    Så det var julkonsert för dig också? Även vi var bjudna och det var underbart vackert som gav den riktiga julkänslan.
    Nu är min semestervecka förbi och jag skall jobba några dagar, men julafton är ledig och hela familjen samlas då för julmiddag hos oss.
    Jag får önska dig en Fridfull Jul! /Bea

    SvaraRadera
  17. Nydelig carlLarson figur jätte fint pyntat hos dig.
    Tack så mycket för hälsning och lycka till mrd din skinka, min brv ätte bra.
    Kram Rachel

    SvaraRadera
  18. Hej Ann-Lis!
    Skönt att du nu får koppla bort jobbet ett tag!
    Så söt hon är, din nya Carl Larsson-figur!
    Och vilken fin dikt med många, tänkvärda ord!
    Ja, det finns ju så mycket viktigare saker att tänka på bakom allt julpynt och alla julklappar!
    Jag önskar dig en riktigt God och Mysig jul tillsammans med släkt och vänner!
    Kram Sari

    SvaraRadera
  19. Hej Ann-Lis!
    Tack för din kommentar på min blogg. Ja det är underbart med barnbarn, vi har tre söta flickor.
    Jag älskar Carl Larsson, har inte sett den fina julflickan här i Sundsvall.
    En God Jul önskar jag dig.
    Kerstin

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.