tisdag 15 november 2011

Det här med kaffe

Den nyförvärvade muggen (anna keramik), som jag fick med mig från lördagsutflykten, tar sig bra där i skåpet bland det blommiga porslinet. Utan att jag vet hur det gick till, har antalet rosenmönstrade koppar och muggar ökat avsevärt i hyllorna.
Sedan har vi det här med kaffet... Vi har de senaste närapå trettio åren kört med kaffemärken som Guld Katrina och President (svensk benämning stunden till ära).
Nu när den kaffedrickande sonen bor tillfälligt hemma,  blev det till att köpa hem halvdussinet andra kaffesorter, helst med rostningsgrad fem. Det lär vara bättre för magen. ;o)
Här har det alltså idkats en hel del kaffeprovning, men så fort tillfälle ges smyger jag till med en gammal favorit. Nu är jag ju nyfiken på vilken kaffesort du föredrar när kaffetanden värker?

18 kommentarer:

  1. Ljuvliga rosenkoppar med gott kaffe till!
    Visst är den gamla kaffefavoriten bäst tycker
    jag, har svårt med nyheter och blandningar med kryddor.
    Njut av kaffestunden!

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker kopp Ann-Lis! :) Och jag är inte det minsta förvånad över att porslinet med rosmönster ökar i antal hemma hos dig för är det någon blomma jag verkligen sammankopplar dig med så är det just rosen. Du brukar visa bilder på de mest fantastiska rosor och det känns som ni trivs alldeles utmärkt tillsammans. :)

    Hemma hos oss är det bara maken som dricker kaffe. Själv är jag en tedrickare. :)

    Ta hand om dig och njut av ditt kaffe i din fina kopp vännen! :)

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Vilken fin kopp du fick till samlingen! Jag kör nog med de gamla hederliga kaffesorterna men någon enstaka gång kan det ju bli smaksatt kaffe.
    Vi ses i morgon!

    SvaraRadera
  4. Guld Katrina och Presidentti är inga favoriter här, men de går nog an i nödfall :-) Det är ju ändå de sorterna som man dricker oftast (t.ex. på jobbet och hos vänner). För att piffa upp de vanliga tråkiga sorterna brukar jag tillsätta ett mått chokladkaffe - det gör mycket för smaken. Mitt absoluta favoritkaffe är Zoegas, men det finns tyvärr inte i Finland. Min mans syster brukar köpa hem det åt oss från Sverige.

    SvaraRadera
  5. här är det mest pulverkaffe ,bättre för magen ,sedan vid lyxigare tillfällen (läs helger)så är det Robert Pauligs magakaffe eller smaksatta kaffesorter som Chokladkaffe från samma ställe,och så ska det vara presspanna ,kram Nette

    SvaraRadera
  6. Aivan ihastuttava ruusukuppi <3!

    SvaraRadera
  7. Rostningsgrad 5 här fick jag lära mig något nytt.
    Hos mig maler vi kaffet själva i den elektriska kaffekvarnen. Sedan smaksätter jag gärna med lite kanel. Blir lite julkänsla.
    Kram Lillemor

    SvaraRadera
  8. Rostningsgrad 5 har jag aldrig hört om....hm här är det Jubileums Mocca eller President som gäller. och kokar jag bara åt mig själv lyxar jag till det med kardemumma eller annan smak, det gillar nämligen inte mannen ;)

    SvaraRadera
  9. Hej ! Helt underbar kopp ! Man blir ju på gott humör då man tar fram sådana koppar... Ja nog är det Juhla Mocka och President som gäller här...
    Ha en skön kväll !
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  10. En underbar kopp du har, socker söt!
    Och ett fint inlägg än en gång :)
    En fin dag till dig och jätte kul att du tittar in till mig, MALIN

    SvaraRadera
  11. Den koppen är gjord för dig! Jättevacker! Jag dricker gärna Guld Katrina men allra oftast blir det Fest Mocka ;O) Egentligen är jag alldrickare, vore lättare att räkna upp sorter som jag inte dricker..

    Kram Gugi

    SvaraRadera
  12. Vilken fin kopp,och tavlan i förra inlägget älskar jag ,köpte den själv förra året
    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  13. Vackra kaffekoppar, ljuvliga. Jag dricker inte kaffe, men de flesta andra gör ju det så då används kaffekoppar här också. Rostningsgrad 5, det får jag googla på, har ingen aning om vad det betyder.....Agneta kram

    SvaraRadera
  14. Vilken underbar kopp!! Skall genast kolla om den finns att beställa på nätet.

    SvaraRadera
  15. kopparna är lika förtjusande som deras ägare!
    mitt all time favoritkaffe är faktiskt saludo, men rainbow har en sort som smakar nästan exakt lika, så just nu har vi flera paket av det kaffet hemma. jag är väldigt kräsen och gillar vanligt kaffe allra bäst, smaksatta kaffesorter göre sig icke besvär hos oss. ;)
    kram

    SvaraRadera
  16. Verkligen jättesnygg inredning där på mässan!! Gillar mycket!

    Jag tror jag får åka o nät-shoppa där på quriosa jag ;))

    Nu har jag ju ingen koll alls på det där med kaffe men nått kaffe med essens, typ vanilj, choklad skulle väl inte va helt fel :)

    SvaraRadera
  17. ...säger Jessica som glömde skriva sitt namn! :)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.