måndag 11 mars 2013

Spara eller slänga


 De går fort dagarna och de blir bara ljusare! Det finns så mycket annat att göra och jag hinner inte titta in här så ofta som jag önskar. Idag när jag kom från jobbet var tvätthögarna de första som mötte mig och blommorna i vaserna såg ut som om bäst före hade passerat för länge sedan. Då får man ta till vara de bästa knopparna och ge dem en andra andning.


 Mannen fick en orkidé (Dendrobium) av sina körvänner för sju år sedan. Den har blommat flera månader i uterummet nu. Jag tog några blommor och gjorde ett blombad.


Att sälja saker man inte behöver på loppis fungerar inte för oss. Vi har prövat, men att ge till välgörenhet känns bättre. Vad ska man då spara, slänga eller ge bort? Jag tycker att det är viktigt att spara minnessaker (klädesplagg, leksaker) som barnen kan uppskatta när de är vuxna. När äldsta sonen (pedagogen) var hem senast läste vi hans häften från de första skolåren. Underbart att se... även stavfelen!


Jag vill sända en kär hälsning till en ung vän som har födelsedag idag!
Sparade presentpåsar kan innehålla precis vad som helst.
Endast fantasin sätter gränser!


11 kommentarer:

  1. Hej! Vilka härliga bilder du bjuder idag! Ja, ibland är det svår att välja vad ska man spara o kasta! Jag har sparat vissa kläder och leksaker med! Skönt att det blir ljusare!
    Har en skön kväll!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  2. Härlig docka, hade själv två liknande när jag var liten.

    SvaraRadera
  3. Vackra bilder ,vackert med blommor i kopparna ,kram Nette

    SvaraRadera
  4. Ja det är svårt att veta vad som ska sparas men hjärtat brukar ha rätt :).
    Vilken vacker handstil sonen hade! Hoppas att det sitter i fortfarande. Waldorfdockor är så charmiga. Alida hade en men den försvann!!! Jag har en bok så jag kan knåpa ihop en egen.

    Ha en fin vecka

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  5. Jag blev så glad av dina bilder idag, dom var så härliga!
    Att rensa bland saker är svårt, helt klart, tycker jag. Jag måste vara väldigt osentimental den dag jag ska göra det!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Härliga bilder! Alltid svårt det där med att spara eller göra sig av med!
    Kram Helen

    SvaraRadera
  7. Så fina skålar och fat, är inne i
    en riktig rosa period nu. Rensa är
    svårt, men behövs.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  8. Vilka underbart vackra foton! Rena njutningen.
    Ja, inte är det lätt att rensa precis. Det gäller att
    inte tänka för mycket. Men oftast är det ju någon sak
    man sen ångrar att man gjorde sig av med. Då försöker
    jag tänka på hur skönt det trots allt kändes att rensa.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Tänk så vackert inlägg du gjorde med enkla saker. Riktigt inspirerande faktiskt. Det där att samla är ju lättare än att sätta bort. Jag själv har nu inte alltför svårt för att rensa men lite minnesaker bör nog finnas kvar men visst är det väldigt svårt att veta vad var och en av barnen gillar mest. Alltid bäst att fråga dom först innan man sätter till loppis.
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  10. Tänk så fort det samlas grejor, och nu borde jag göra en rensning igen. E var på konsert i lördags och hade bara ros och beröm att ge :)

    SvaraRadera
  11. Du har verkligen underbara koppar och fat.
    När det gäller att spara eller slänga saker så är det väldigt skönt att göra sig av med saker oavsett hur det går till. Jag tycker dock att det är slöseri med resurser att slänga så jag tycker du gör rätt i att ge bort sakerna.
    Jag önskar dig en fortsatt fin vecka!
    Kram/Maria

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.