onsdag 22 januari 2014

Inspirerande väder



Tänk att detta kalla väder kan framkalla lust att sitta och sticka kvällarna i ända. Det har i varje fall hänt mig och de lediga stunder jag har hittat denna vecka har stickorna gått glödheta. Vem hade trott att man skulle längta efter att få sticka hälar!




Det är ett tag sedan jag stickade sockor med häl, ja flera år faktiskt. Även om en femtedel av mina undervisningstimmar är textilslöjd har vi inte stickat sockor på flera år. Det blir mest vantar när det gäller stickning på fyra stickor. Så... jag blev tvungen att fräscha upp minnet och kolla hur var det nu man gjorde det där. Jag tog hjälp av beskrivningen på baksidan av garnets etikett på finska ;o) Sedan ringde jag min mamma och hon, som stickar sockor åt oss alla dagarna i ända, påminde mig om ett mycket enklare sätt att sticka häl. Vilken värdefull kunskap att få ha!



9 kommentarer:

  1. Det mamma har lärt sitter i hela livet!
    Sköna sockor du gör!
    Ha det gott :)

    SvaraRadera
  2. Underbart att ha en mamma som kan visa på fiffiga sätt. Jag gillar också att sticka sockor nu. Det blir mest till Malva, för det går ju fort. Jag har ett mönster från en bok.

    Vackert med vita vantar och sockor. Dagens ungdomar är säkert intresserade av att lära sig. Nu finns det ju så många fina sockor med mönster, flätor mm

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  3. Min mamma är en hejare på och sticka
    sockor också, jag har aldrig provat!
    Att du skulle göra jättefina kunde jag
    räkna ut. Varmt och skönt kommer det bli.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  4. Oj vad flitig du är .Längtar också efter att både sticka och virka men det funkar inte med axeln så jag fortsätter med mina reseböcker , fyra till är nu påbörjade i I-Photo .
    Ha en fortsatt fin pysselvecka.
    Kram Bittan

    SvaraRadera
  5. Visst det hör liksom till kallt väder och stickning.
    Att sticka hälen så då måste jag nog alltid kolla från någon beskrivning när min mor inte mer finns att fråga av, Man bara glömmer det så lätt.
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  6. Hmm...enklare sätt att sticka häl mottages med tacksamhet :) sitter också alltid och läser beskrivningen på banderollen...
    Ha det gott i vintervädret!

    SvaraRadera
  7. Jag har inte stickat en socka sedan den vi måste sticka i skolan ,den var säkert för mig ett avskräckande exempel .däremot var jag en gång i tiden en hejare på att sticka tröjor ett år stickade 10 st .Men nu är mina fingrar i så dåligt skick att det är svårt med stickandet ,Tur att det finns gammal kunskap ännu ,kram Nette

    SvaraRadera
  8. Ser att du stickar sockor, en trevlig sysselsättning i vinterkölden. Jag har stickat många par denna vinter, både stora och små. Min favorithäl är nog denna som jag av en slump hittade på nätet, blev fina sommarsockor.

    http://dodergok.blogspot.se/2009/09/dodergokskrumelursockor-lyxigt-randiga.html

    Lycka till med ditt projekt och tack för din fina kommentar senast.
    Nanne

    SvaraRadera
  9. Ja den där hälen hinner man glömma mellan varven. Jag stickade sockor förra vintern men den här vintern har jag inte fått inspiration ännu. En rolig avkoppling är det i alla fall när man väl håller på. Ha en fin avslutning på veckan!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.